کسب درآمد از وبلاگ آسان نيست
|
مدير بلاگفا در جديدترين نوشته وبلاگش
مطرح كرده است: هر چند از گاهي در وبلاگهاي فارسي بحث کسب درآمد از وبلاگ
پيش مي آيد و البته طبيعي است که افرادي که براي محتواي وبلاگ خود زمان و
انرژي صرف مي کنند و حال مخاطبي براي خود دارند به اين فکر کنند چگونه از
وبلاگ خود کسب درآمد کنند و اما مشکل اينجاست که همانطور که بسياري آنرا
تجربه کرده اند کسب درآمد از وبلاگ آسان نيست. با توجه به اينکه اين بحث
اين روزها دوباره مطرح شده است و با توجه اندک تجربهام در اين زمينه مناسب
ديدم نکاتي را اشاره کنم.
به گزارش سرويس نگاهي به وبلاگهاي خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، عليرضا شيرازي در وبلاگ خود به آدرس http://shirazi.blogfa.com/ آورده است: تبليغ دهندگان به وبلاگها را ميتوان به طور ساده به دو گروه تقسيم
کرد. گروه اول گروهي هستند به دليل ارتباط و آشنايي با نويسنده يا به دليل
مطرح بودن وبلاگ (که معمولا تعداد انگشت شماري در هر موضوع هستند) به آن
تبليغ ميدهند و شايد حتي برايشان مهم نباشد که اين تبليغ بازدهي مناسب به
توجه هزينه پرداخت شده را دارد يا خير و اما گروه دوم گروهي هستند که
بازخورد تبليغ در وبلاگها يا يک وبلاگ خاص برايشان مهم بوده و آنرا با
هزينه صورت گرفته ارزيابي مي کنند. گروه اول موضوع بحث من نيست چرا که يا
عموميت نداشته يا مربوط به تعداد اندکي
از وبلاگهاست و بسياري از اوقات نيز بصورت مداوم و هميشگي نيست.
اما گروه دوم گروه هدف هستند گروهي که اگر جواب بگيرند حاضرند هزينه
کنند و حتي وقتي از سفارش تبليغ منصرف مي شوند با توجه به نتيجه بخش بودن
انتشار آگهي در آن وبلاگ خاص تبليغ دهنده ديگري جايگزين مي شود. يک نمونه
بارز و مشخص از گروه دوم فروشگاههاي اينترنتي هستند که ميتوان در بسياري از
وبلاگها تبليغ آنها را ديد و حتي سهم بزرگي از سيستمهاي کسب درآمد کليکي
نيز مرتبط با فروشگاههاي اينترنتي هست. معادله ساده اي در مورد اين گروه
صادق است آنها براي فروش نياز به تبليغ دارند و اگر از تبليغي جواب بگيرند
بدين معناست که محصولي
فروخته و درآمد کسب ميکنند و اين خود انگيزه اصلي ادامه همکاري و سفارش
تبليغ است.
حال اجازه دهيد به سوي اصلي اين معادله و مورد بحث اين مطلب برگرديم
يعني وبلاگها و وبلاگ نويسان. آنها ميتوانند تبليغ دهنده اي از گروه دوم را
قانع کننده که تبليغ در وبلاگ آنها را تجربه کند يا اينکه از سيستم هاي
نمايش تبليغ و کسب درآمد کليکي يا... استفاده کنند اما از همين جا روندي
شروع مي شود که آسان نبوده و در واقع باعث شکست بسياري از وبلاگها در کسب
درآمد راضي کننده شده است.
اجازه دهيد بحث را با طرح اين سوال ادامه دهم که يک تبليغ با بازخود
مناسب چيست؟ يکي از معيارهاي مهم و مطرح نرخ کليک روي يک آگهي است اين بدين
معناست که با توجه به تعداد مشخصي از نمايش يک آگهي (مثلا صد بار) چند بار
روي آگهي کليک مي خورد که نتيجه کليک افزايش بازديدکننده سايت تبليغ دهنده
و يا مواردي چون افزايش سفارش فروش يک فروشگاه اينترنتي است و معيار دوم و
مهمتر هزينه بابت هر بار نمايش آگهي يا کليک روي آگهي است. حال نرخ کليک مناسب چيست؟ اين با توجه به اندازه تصوير آگهي و تصاوير
يا موضوع تبليغ متفاوت است و طبيعتا تبليغ يک سايت تفريحي مخاطب بيشتري از
فراخوان يک سمينار تخصصي دارد و يا تبليغي با تصوير بزرگ مطمئناً بيشتر يک
يک تصوير کوچک در بين تصاوير چند آگهي ديگر کليک خواهد شد بطور ميانگين نرخ
کليک قابل قبول حدود نيم درصد تا يک درصد است. اما هزينه مناسب براي هربار
کليک چقدر است؟ خب اين نيز وابستگي شديدي به موضوع تبليغ و سايت و موضوع
فعاليت سفارش دهنده دارد براي مثال مدير يک سايت تفريحي با توجه به اينکه
آگهي سايتش در ديگر
سايتها کليک بيشتري مي خورد تمايل به پرداخت هزينه کمتري دارد در حالي که
يک سايت تخصصي ميتواند يا بهتر بگويم بايد هزينه بيشتري براي جذب مخاطب
پرداخت کند. شايد بتوان به فروشگاه هاي اينترنتي به عنوان معيار مناسب در دنياي
اين روزهاي اينترنت ايران (با توجه به فعاليت گسترده اين سايتها) اشاره
داشت معمولا براي اکثر اين فروشگاهها رقمي به بين ٣٠ تا ٤٠ تومان بابت هر
بار کليک روي آگهيشان رقم مناسبي است.(توجه داريد که از بين افرادي که
روي آگهي کليک مي کنند تعداد پايين تري اقدام به سفارش يا خريد خواهند
کرد). حال برگرديم به وبلاگ نويسي که مايل است از طريق وبلاگ خود کسب درآمد
کند و اتفاقا توانسته فرد يا افرادي را براي سفارش تبليغ جذب کند. يک وبلاگ
خوب و پربيننده فارسي در حدود ده هزار بازديدکننده روزانه دارد و البته
طبيعتا بسياري از اين بازديدکنندگان بصورت روزانه يا هفتگي به اين وبلاگ سر
مي زنند و در واقع تعداد بازديدکنندگان منحصربه فرد ماهيانه چنين وبلاگي
مثلا سيصدهزار نفر نيست و شايد سي تا چهل هزار نفر باشد. فرض ميکنيم اين
وبلاگ بصورت خوشبينانه يک تبليغ با نرخ کليک يک درصد دارد و البته همانطور
که اشاره شد اگر تعداد
آگهي هايي که همزمان نمايش داده مي شوند را بيشتر کند نرخ کليک روي هر
آگهي نيز پايينتر خواهد آمد.
همچنين اگر تنها يک آگهي (با موضوع يکسان) در طول ماه داشته باشد با
توجه به تکراري بودن بازديدکنندگان نرخ کليک در روزهاي بعد به تدريج پايين
تر خواهد آمد اما براي سادگي کار ما همان يک در صد را مدنظر قرار ميدهيم در
چنين شرايطي اين وبلاگ در حدود صد هزار تومان در ماه درآمد کسب خواهد کرد.
شايد بگوييد رقم بدي نيست اما بايد به شما يادآور شوم که براستي چند وبلاگ
فارسي با بازديد روزانه ده هزار کاربر داريم؟و آيا براي وبلاگ نويسي که
آنقدر وقت و انرژي صرف موفقيت اين وبلاگ کرده اين رقم کفايت ميکند؟ حتي دو
برابر اين رقم راضي کننده
خواهد بود؟
شيرازي در ادامه مطلبش آورده است: اينجاست که بنده معتقدم از ديدگاه
واقع بينانه ، عملگرا و به عنوان شيوه اي دائمي کسب درآمد از وبلاگها آسان
نيست چرا که وقتي صحبت از يک وبلاگ از نوع موفق و پربازديد مي شود عملاً
رقم کسب درآمد از تبليغ دهندگان گروه دومي که در بالا به آنها اشاره شد
آنقدرها چنگي به دل نمي زند. جذب تبليغ و کسب درآمد از تبليغ دهندگان گروه
اول (مانند شرکتهاي بزرگ و...) بخصوص براي يک وبلاگ نويس پرهزينه و گاهي
غيرممکن است و تجربه نشان داده معمولا حضور اين تبليغ دهندگان دائمي نيست.
راهکارهايي که تاکنون وجود داشته مانند سيستمهاي کسب درآمد کليکي در
شکل موفق آن شايد براي مثلا يک سايت دانلود موسيقي يا يک سايت تفريحي با
بازديدکننده بالا جواب دهد اما براي وبلاگ ها (باتوجه به تعداد
بازديدکننده) آنچنان موفق و سودآور نبوده و بخصوص آنکه بسياري از اين
سيستمها به شيوه هاي مختلف صاحبان وبلاگها را فريب و حقوق آنها را ناديده
گرفته اند.
|
+ نوشته شده در یکشنبه دوازدهم تیر ۱۳۹۰ ساعت 15:49 توسط Eng.®.Khosravi